Stretch
General

Gewichtloosheid voor winnaars TU Delft CanSat competitie 06-07

•   Published on

Negen leerlingen uit klas 6 VWO van het IJsselcollege te Capelle aan den IJssel namen gisteren deel aan een vlucht met het laboratoriumvliegtuig van de TU Delft waarin gewichtloosheid werd ervaren tijdens een zogenaamde paraboolvlucht.

De paraboolvlucht was een groot succes, aldus de leerlingen. Sommigen waren een beetje misselijk van alle luchtacrobatiek, maar allemaal vonden ze het geweldig. Het was steeds maar 10 seconden aan een stuk, maar echt gewichtloos zijn is een ervaring om nooit te vergeten.

De TU Delft CanSat competitie is opgezet om scholieren uit 5-VWO te laten ervaren hoe leuk een uitdagend technisch project kan zijn. Ze krijgen het niet voor niets, het is maandenlang hard werken in teamverband om een zelfontworpen ‘satelliet’ te ontwerpen en te bouwen in een frisdrankblikje. Ze worden hierbij bijgestaan door de organisatie van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek en van de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica van de TU Delft.

Dit jaar is de CanSat competitie voor het eerst landelijk toegankelijk. Ongeveer 350 scholieren van scholen uit heel Nederland doen dit jaar mee.

Print Friendly

Comments are currently not available.